18 Ağustos 2011 Perşembe

Kovan Lift Ve Arı Kaçıran...

Bir Hasatımızda Böyle Geçti

Bu yıl hasatta yanlız kaldım büyük oğlan şu an asker, sağolsun her hasatta yanımda idi.
Kovanlardan balı kolay almak için arı kaçıranı denemeye karar verdim ve denemek için bir kaç tane arı kaçıran yaptım.


Makinede çıtaları kestim...

Ve çıtaları, kontraplağın üzerine bu şekilde çivi ile sabitledim.

9mm arının geçeceği boşluğu vererek testere ile kestim, arının geçeceği tüm boşluklar 9mm dir.
Dışardaki eşkenar üçgenin çıta boyları 25 veya 30 cmm olabilir.
Daha sonra 9mm bir boşluk bırakılıp içine bir üçgen daha yapılıyor, iki üçgenin arasındaki boşluk ile üçgenlerin ucundaki çıkışlar 9mm olacak.
Çıtaların genişliği 18mm çıtaların yüksekliği yine 9mm olacak.


Bu aleti...


Kullanarak...

İçerdeki üçgenin ortasına matkap ile 32mm delik deldim...


Böylece kaçış deliği de hazırlanmış oldu.

Üçgenin üzerine, zımba yardımı ile 3mm gözü olan çelik teli çaktım.

Makas ile telin fazlalıklarını aldım.

Telin kesilmiş hali.

Yakından görünüş böyle.

Arkadan görünüş...

Ve sıra kovanın üzerine koyup denemeye geldi.
Arı kaçıran kullanmak için daha önceden anaarı ızgarası kullanmak gerekiyor ballıkta yavru varsa arı kaçıran koyulsa dahi arı ballığı terk etmez.
Bu aleti daha önce kullanmadığım için çok pişmanım, şu an balı alırken her taraf kupkuru nektar hiç gelmiyor arının tamda çok huzursuz olduğu zamanlar.
İnanırmısınız bir tane arıya bile sokulmadım bu hasatta genelde kısa kollu ve maskesiz çalışmama rağmen.

Kovanın üzerine bu şekilde koyuluyor ve en az 24 saat kovanın üzerinde kalması gerekiyor.
Ben de 24 saat beklettim.
Yani bir sabah erkenden kovanın üzerine koydum ertesi günün sabahı çerçeveleri aldım.

Arı kaçıranı deneme amaçlı 4 adet yaptım ve iki defa sekiz kovanda denedim.
Bazı kovanlarda, ballıklarda hiç arı kalmamıştı bazı kovanlarda da ballıklarda kalan arı miktarı bir çay bardağını doldurmazdı yarım çay bardağı kadar arı kalmıştı.
Ben balları evde süzdüğüm için kalan arıları silkip fırçaladım, resimde de görüldüğü gibi ballıkta kalan arıların çoğunluğu bir çıta üzerinde toplandığı için çoğu çıtada arı yoktu.
Şayet balı çadırda falan dışarda süzüm yapsa idim ballıkları olduğu gibi alırdım.
Aslında arı kaçıranı bir akşam daha tutmak gerekir kovanın üzerinde ama sıcaktan petekler erir diye çekindim.
Fotoğraftaki küçük oğlum onu da yetiştirmeye çalışıyorum hayırlısı ile...

Bu da kardeşim Ersin, arıdan acayip tırsıyor, arının sakinliğini görünce cesaret geldi:=)

Suyumuz yok elle taşıyoruz.

Biraz dinlenmek lazım...

Haydi işbaşı...

Marş marş...

Bu alet ile işim çok kolaylaştı, dolu ballıkları arının üzerinden almak ve taşımak için biçilmiş kaftan hammallık sıfıra düştü dersem yalan olmaz.

Yaklaşık 150kg kadar yük kaldırma kapasitesi var.
Bu alet ile kıştan bu yana uğraşıyorum beni bayağı zorladı, baştan akülü matkap ile çalışır yaptım fakat bendeki matkap çin malı idi ve aküsü çok çabuk bitiyordu.
Ne yapayım diye düşünürken Muhteşem abi, sandalları çekmekte kullanılan bir aletten bahsetti adı ırgatmış!
İstersen göndereyim dedi, bende gönderirsen hayır demem dedim sağ olsun gönderdi.
Irgatın montajını yaptım fakat istediğim gibi olmadı kapasitesi yetmedi 50 kg bile kaldırırken çok zorlandı.

Irgat denen alet bu, üzerinde 15mt. kadar bir çelik halat var.

Etiketinde 450 kg yükü sürüklediği 150 kg kaldırdığı yazıyor ama 50 kg bile kaldırmakta zorlandı.
Bende üzerindeki çelik halatı çıkarıp paraşüt ipi taktım ve makaralı palanga sistemini uyguladım şu an 150 kg yüke banamısın demiyor.
Muhteşem abiye çok teşekkür ediyor ve kendisini çok takdir ediyorum kendisi de bu tür işleri sevdiği için, İstanbulda nerde ne var hepsini biliyor bu konuda bana çok yardımcı oluyor.

Daha kışın işlemlere başlamıştık.
Haydi Bismillah...
Ölçüp biçtikten sonra işlemlere başladık...

Ağır, ağır şekillenmeye başladı.

Acelemiz yok...

İşin iyisi altı ayda olurmuş :=)

Ha gayret !

Ve altı ay sonra... :=) daha iki gün önce tamamladım.
Araba, arıların yanına kadar çıkamıyor, arılık çok yukarda kalıyor sadece patika var yukarıya çıkmak için.
Geçen yıl dolu ballıkları taşımak çok zor olmuştu bende bu aleti yapma kararı almıştım.
Bu yıl ballıkları yanlız baıma bu alet ile taşıdım ve çok kolay oldu, dere tepe düz gidiyor banamısın demiyor.
Arkası açık arabayada ballıkları yüklemek işten bile değil 4 ballık tutma ve 100cm yukarıya kaldırma kapasitesi var aletin.
Aşağıdaki videoda yerin ne kadar engebeli olduğu anlaşılır zannedersem.


15 yorum:

miriliburak dedi ki...

Selamünaleyküm

Ali abi teknik işlerdede çok başarılısınız böyle bir alet arı dolu kovanları taşımadan tutunda arazide bir çok konuda forklift görevi görecek işlerde kullanılabilir.
Matkabın ucuna takılan testereyi ilk sizde gördüm.
Bal hasadınız hayırlı bereketli olsun.

muhteşem turunç dedi ki...

Ali abi aklına sağlık hem arı kaçıran hemde lift güzel olmuş. Bu liftin bitmesi benim için iyi oldu senin oraya bir dahaki gelmemizde benim usta beni bunla taşır artık:) yanlış anlaşılmasın aleti deneyecez ya olmuşmu diye, ee bizde kışın geliyoruz dolu ballık nerde bulacaz onun için dedim:)

Mustafa Doğan dedi ki...

Ali abi uzunca bi aradan sonra blogda yazılarını göremk güzel.
Hasadın hayırlı uğurlu olsun. Rabbim berektini versin. Yapmış olduğun araçlar hakikaten güzel ve pratik eline sağlık.

Hayırlı tezkereler nasip etsin kardeşimize. Cümlenin evladıyla sağ salim kavuşmayı nasip etsin Mevlam.

Saygı ve sevgilerimle
çalışmalarında başarılar

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Ali abi hayırlı olsun, şahane bir alet daha yaptın. Bizim hacı görmesin kesin isteyecektir.
Bu alet için ben kaç sefer soru sordugumu hatırlamıyorum, abi alet bittimi sende yok yok dedin, üzerinde çok çalıştın ve sonuca ulaşıldı.

Arı kaçıranıda ülkemizde ilk sen denedin::))
Yazar çizer takımını fazla üzme, bak kendini ön plana çıkartıyorsun saki.


Ellerine sağlık, güle güle kullan.
Kal sağlıcakla.

Unknown dedi ki...

abi süper olmuş ,bir fikir de ben verebilir miyim?Abi bunun elektiriklisini yapabilirsin

ben de şimdiden hayırlı teskereler dilerim

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Ali Abi.

Nerelerdesin be abi.Ortalıklardan kayboldun.

Görünen o ki hiç boş durmamışsın.Her kayboluşun ardından senden yeni alet ve ekipmanlar beklemeliyiz artık.

İhtiyar arıcılara yönelik yeni ekipmanlar güzel iş yapacak gibi duruyor:)))

Hasatın hayırlı ve bereketi daim olsun.

Kampa girdiğin dönemlerde bu sütunları bu kadar boş bırakma,bizi de meraklandırma.

SLM ve Muhabbetle...

Unknown dedi ki...

Ali abi hasatın hayırlı ve bereketli olsun,arı kaçıran ve Kovan Liftin harika olmuş abi ellerine emeğine sağlık,böyle güzel çalışmalar uzun süren emeğin ve çalışmanın ürünüdür,
ülkemize ve hepimize hayırlı uğurlu olsun,kolay gelsin abi,
selamlar saygılar.

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali abi,hasadın bereketli olsun.Hayırlı teskereler.Abi gerçekten çok güzel iki alet yapmışsın.Bu sene sıfır çeken halterciler bu aletler işimize yaramaz diyebilirler.Şimdiden hayırlı olsun.Saglıcakla kalın.

ARICILIK VİDEOLARI dedi ki...

Ali Şekerli abi bu vinç hızlı gelişen ruşetlere kat atmak içide kullanılabilirmi, yoksa sadece kovanlar için mi?

ALİ ŞEKERLİ dedi ki...

Ve A.S. Fatih kardeşim!
Dediğin gibi bu alet diğer kaldırma ve taşıma işlerinde de kullanılabilir. Testereyi ucuzlık mağazasından aldım Çinli kardeşlerimiz yapmış:=)
Sağlıcakla kal kendine iyi bak.

Muhteşem abi sayende iş kolaylaştı sağol. Ustanın seni taşımasını istersen o iş başka yok olmaz dersen senin için dolu bir ballık bırakırım abi sana canım feda :=)

Merhaba Mustafa Kardeşim!
Bu sıralar üzerime miskinlik çöktü hiç yazasım gelmiyor dediğin gibi ara bayağı uzadı.
İyi dileklerin çok teşekkür ederim kardeşim çok sağol.
Kendine iyi bak hoşça kal.

Sayın Bakanım Sağol!
Hacı güçlü kuvvetli be benim gibi çelimsiz değil ya ne yapacak aleti:=)
Evet arı kaçıran çok kolaylık.
Kendine iyi bak sağlıcakla kal.

Merhaba Abdullah Bey!
Yukarıda bahsetmiştim senin gözünden kaçtı herhalde ilk baştan şarjlı matkap ile çalıştırdım zaten çok ta güzel iş yapıyor matkap. Bendeki matkap Çin malı idi aküsü çabuk bittiği için manuel yaptım. Bu işi görecek gibi akülü bir matkabın fiatı 700-800 tl o parayı vermek işime gelmedi.
İyi dileklerin için teşekkür ederim.
İşlerinde başarılar dilerim.

Ve A.S. Yusuf Kardeşim!
Senden geldiğimden beri kendime gelemedim:=)
Aslında boş durmuyorum ama pek bi şeyler de yaptığım söylenemez oyalanıyoruz işte...
Yusuf bu tür aletler ihtiyar arıcılar için daha kullanışlı olabilir ama her arıcıda da bulunması gerekir bence. Çevremdeki arıcıların yarısı zaman içinde bel fıtığı olmuş.
Dorusunu istersen kampa girdiğim falan da yok hiç yazasım gelmiyor.
İyi dileklerin için çok teşekkür ederim.
Kendine iyi bak, işlerinde başarılar dilerim.

Mehmet Kardeşim Merhaba!
İyi dileklerin için çok sağol teşekkür ederim. Karınca kararınca katkımız olursa ne mutlu bizlere.
Senin yaptığın katkı çok daha fazla sayende çok şey öğrendik. Söylediğin bazı şeyleri burada kitaplarda bile bulamazsın. Bazıları her ne kadar "Alman mandacılığı" falan desede aldırma!
Kedi eremediği ciğere murdar dermiş. O ciğere bir erse ne murdarlığı kalacak ne başka şeyi...
Lafla peynir gemisi yürümüyor icraat lazım icraat o da onlarda yok .Herkes yaptığından utansın...
İşlerinde başarılar dilerim.

Vecdi Abi Merhaba!
İyi dileklerin için çok teşekkür ederim sağolasın.
Olsun abi sıfır çekenler bir dahaki yıla baksınlar. Hani futbolcular hep der ya önümüzdeki maça bakacağız diye...
Kendine iyi bak abi sağlıcakla kal.

ALİ ŞEKERLİ dedi ki...

Sayın "arıcılık filimleri" evet dediğin gibi bu lift ruşetlere kat atmakta da kullanılabilir.
Hatta ve hatta arılar kartopu oynasın diye dışarıya bile çıkarılabilir.

Unknown dedi ki...

Ali abi selamlar hasatın bereketli olsun.Yeni icartların hayırlı olsun çok kullanışlı olmuşlar güle güle kullan.sağlıcaklakal.

İlhami Uyar dedi ki...

Sayın Şekerli hasadınız bereketli olsun,oğlunuza hayırlı teskereler dilerim,denediğiniz güzel ve faydalı buluşlar çok güzel,kolaylıklar ve başarılar diliyor saygılar sunuyorum.

Hasan ALPEREN dedi ki...

Ali bey merhaba,
hasatınız hayırlı, ürününüz bereketli olsun. Sizinde söylediğiniz gibi arıcıların çoğunda bel fıtığı var, tabi olmayanlarında riski var. Bel fıtığı olanlar için kolaylık sağlayabilecek bir alet, arı kaçıranınızda güzel olmuş, elinize kolunuza sağlık.

ALİ ŞEKERLİ dedi ki...

İlhami abi iyi dileklerin için çok teşekkür ederim.
Elimden geldiği kadar bir şeyler yapıp paylaşmaya çalışıyorum.
Kendine iyi bak abi hoşçakal.

Hasan Bey Merhaba!
Dediğinize katılıyorum, bel fığı olmayanlar da risk altında bence, çünkü yük çok dengesiz kaldırılıyor.
Aslında amelelelüğe de gerek yok mümkün mertebe işlerimi kolaylaştırmaya çalışıyorum.
Hoşça kalın, esnlikler dilerim...