11 Kasım 2010 Perşembe

Karniollarım...!

Selam!

Geçtiğimiz yıl yani 2009 mayıs ayında sevgili dostum Ali Türk, bana hediye olarak F1 karniollardan üretmiş olduğu, iki adet F2 karniol anaarı göndermişti.

O yıl ben bu iki anaarıyıda, iki güçlü koloninin anaarılarını alıp kolonilerin içinde yumurta ve larva kalmayana kadar beklettikten sonra bu kolonilere verdim ve kabul edildiler.

Koloninin bir tanesi eylül ayında anaarıyı değiştirdi bende hiç dokunmadım.

Diğer koloni ise 2010 un nisan sonları falan idi o da anaarısını değiştirdi onada dokunmadım ve öylece bala girdim.

Yanlız dikkatimi çeken bir şey oldu; arılığımdaki yaklaşık 25 koloni içinde 2010 baharına, en kuvvetli çıkan bu iki koloni oldu.

İki karniol koloninin birisi diğerinden çok daha hızlı gelişti, hızlı gelişen koloni baharda anarısını değiştiren koloni idi.

Ali Türk bu yılda yani 2010 yılında yanılmıyorsam mayıs sonları haziran başları gibi falandı herhalde yine iki adet karniol F1 gönderdi, bende riske girmemek için gelen anaarıları, hızlı gelişen karnioldan, her bir anaarı için 1 çerçeve kapalı yavru, 1 çerçeve arılı ve 1 çerçeve de sadece arıyı silkip bölme yaptım.

Yani koloniden toplamda kapalı yavrulu 2 çerçeve, arılı 2 çerçeve, sadece arısını silkip çerçeveleri geriye verdiğim 2 çerçeve arı alıp 2 bölme yaptım.

Bu bölmeleri takip eden 2 hafta içinde aynı koloniden, aynı şekilde 3 bölme daha yaptım.

Bu bölmeleri yapmadan önce koloninin, iki kat kuluçkalıkta 13-14 çerçeve yavrusu vardı.

İki kat kuluçkalığın üzerinde de 1 adet tam ballık vardı.

Diğer koloniye 3. katı veremedim 2 katta kaldı, diğer arıların hiç birine bu yıl 3. katı veremedim.

Şimdi dikkatinizi bir yere çekmek istiyorum:

Kapalı yavrulu 1 çerçeveden yaklaşık 2,5 çerçeveyi saracak arı doğar, ben bu koloniden kapalı yavrulu 5 çerçeve aldım, aldığım diğer arılar ile toplamda geri dönenleride kabaca hesaplarsak en az 15 çerçeve arı almışım.

Hasatta da en çok balı bu koloniden 15-16 ballı çerçeve olarak aldım, en fazla peteği de bu koloni kabarttı.

Diğer karnioldan da 10 ballı çerçeve aldım, kendi arılarımdan koloni başına 8-10 ar çerçeve bal aldım.

Şimdi insanın aklına şu soru gelebiliyor, iki karniolda niye aynı performansı göstermedi?

Benim tahminim odur ki; daha yavaş giden koloni anaarısını eylülde değiştirmişti ve yeterince iyi değildi!

Baharda değiştirende aldı başını gitti, zaten ben onu o şekilde zayıflatmamış olsa idim oğula gidebilirdi...

Bunlar F3 idi, inşallah önümüzdeki yıl, bir aksilik olmazsa F1 leri balda deneme şansım olacak.

Aşağıda fotoğraftaki çam koruluğu yeni taşındığım arılığımın yanında yer alıyor.



Körüğü yakmak için "çam ibresi" kullanıyorum, hem doğal, hem kolay yanıyor, hem bol hemde çok uzun süre soğuk duman veriyor.
Bilen arkadaşlarım tabiki biliyorlar ama ben yinede bir hatırlatma yapayım arılar, sıcak dumanı sevmezler, sıcak duman verilen arılar sakinleşeciği yerde daha da hırçınlaşır arıya soğuk duman vermek için körüğü yaktıktan sonra yakılan yakıtın üzerine yeşil ot koyulur ise körükten çıkan duman soğur ve arıyı daha güzel sakinleştirir!



Körüğü ilk yakarken en dipte bir tutam çam ibresini kor olana kadar yakıyorum, kor oluştuktan sonra körükte geri kalan boşluğu da çok sıkı olarak yine çam ibresi ile bastırarak dolduruyorum körük, en az 2-3 saat sönmeden yanıyor ve bol duman veriyor doğal olduğu için peteklerde kalıntı yapma riski de yok.


Aşağıdaki foğrafta 10 çerçeve bal aldığım, yavaş gelişen karniol koloni, anaarının performansını beğenmediğim için F1 karniollardan ürettiğim anaarı ile değiştirdim şu anki durumu çok güzel, görüldüğü gibi 15 çerçeveye falan basıyor...



Aşağıdaki foto da aynı koloniye ait...

Laf lafı açıyor; aşağıdaki kovanları devlet, arıcı olana da olmayana "kırsal kalkınma projesi" adı altında verdi, o zaman ben de başvurdum işte arıcılık belgem arılığım da falan yerde, banada 10 kovan verin dedim, kimse beni adam yerine koymadı, arıcı olmayana da 20 kovan verdiler.

Ne yazıkki bir çoğu arıları öldürdü, kovanlarıda kırdı yaktı, bir ağabeyimizde arıları öldürdü, bana;

Ali, kardeşim ben bu işi yapamayacağım gel de sana bi kaç tane kovan vereyim, bari kovanlar ziyan olmasın diyerek 5 tanesini verdi.

Hani dilimize pelesenk olmuş bir laf vardır, "biz adam olmayız" deriz ya işte buyurun, kovanı, arıyı, peteği devlet dağıtıyor, bunu dağıtan memur görevini yapıp dağıtılan malzemeyi takip etmiyor, ne demeli bilmem ki...

Aşağıdaki koloni de 15 çerçeve bal aldığım koloni.


Şu an en az 17-18 çerçeveye basıyor arısı, bir kova dolusu keki götürdüler hasattan bu yana 10 kg kek yediler.


Hasattan sonra koloninin kış stoğunu tamamlaması ve yavruyu kesmesi bir defada en az 5 lt invert şurubu bir defada vermek gerekiyor.

Ben bu işi yoğurt kovaları ile yapıyorum...


Yoğurt kovasının kapağını matkaba taktığım cam çivisi ile delerek bu hale getiriyorum.

Kovanın içine şerbeti doldurup delmiş olduğum kapağı takarak çerçevelerin üzerine ters çevirip, boşluk yapması için koymuş olduğum iki dal parçasının üzerine bırakıyorum , gerisini arı hallediyor.

Kaç adet delik var, saymadım ama çepeçevre deldiğim bir çok delik var.

Kuvvetli bir koloni bu kovadaki invert şurubu bir akşamda çekebiliyor.

Arı kapaktaki delikleri kendine göre ayarlıyor galiba bazı delikleri kapatabiliyor.















Aşağıdaki fotoda yanlışlıkla girmiş buraya, bu kabağı bahçemde ben yetiştirdim hani nasıl derler

tamamiyle organik, zannedersem 15 kg dan fazladır.
Bunun bir kardeşi vardı, onun tadına baktım...
Fakat bunu kesmeye kıyamadım boğazımdan geçmeyecek...
Geçenlerde bir akşam msn deki salkımda muhabbeti oldu, bir abim çok severim dedi kabak tatlısını, ben de ona ayırdım bu kabağı...
Kısmet olurda gelirseler afiyetle hep beraber yeriz, inşallah o zamana kadar kabağın başına bir şey gelmez, komşulardan gören, bir dilimde bana ayır diyor, ona göre elinizi çabuk tutun...

8 yorum:

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Ali abi bir dilimde bana ayır. Kabak kolesterolü yükseltiyormuş kolesterolü olanlara vermeyesin:)Sağlıckla kal abi..

İlhami Uyar dedi ki...

Sayın Şekerli kolay gelsin,görünüşe göre herşey mükemmel ,kolaylıklar ve başarılar diliyor saygılar sunuyorum.

Mirili dedi ki...

Ali abi MAŞALLAH arılarınız çok kalabalık duruyor.
Demekki olmaz olmaz diye bir şey yokmuş yapabilen becerikli olan iyi yöneten her zaman kazanıyor. Resimler olayları çok iyi özetliyor, başarılarınızın devamını zevkle izleyeceğiz. Bizde sizler kadar olmak için umud ile çalışıyoruz.
Bir şey dikkatimi çekti. yavaş anayı kesmişlerdi dediniz, burda bazı kovanlar 2 hatta 3 kat olmalarına rağmen oğul vermediler; bana bunun sebebini soranlara dedim alt katlarda bal varmıydı? dediler yoktu! Bizdeki arılar zayıf oldukları içinmi oğula çıkma cesareti göstermiyorlar ya da başka bir sebebi olabilirmi.
İyi çalışmalar

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali abi,muhtelif zamanlarda devlet 3300 adet arı dagıttı.Kalan 300 tane ancadır.Egitimden geçmemiş insanlara verilen arılar yok olmaya mahkumdu.Verilen bu arılar anca arı tüccarlarına yaradı.Yaptığın şurupluk çok güzel.Çam ibresi dediğin yapragımı oluyor.Saglıcakla kalın.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Ali Abi.

Çok güzel ve bizim için sonderece önemli tesbitlerde bulunmuşsun.Daha da önemli olan ; acaba kışa katlı girecek kolonisi olan var mı diye bakınırken senden gelen 17 çerçeveli koloni haberi ben çok mutlu etti.Demekki biz bunu Türkiye de başarabileceğiz.Güzel haberlerinin devamını bekliyoruz.

SLM ve Muhabbetle...

lingistis dedi ki...

Greetings!!!

We would like to inform you of a new bee blog…

“Melissologia H.B.F. the Blog”
http://melissologiahbf.blogspot.com/


which is intended for the Internet community in large... that is for all of us interested in bees. Here you will find the updated topics from bee blogs all around the globe. Needless to say that this blog is already included in our list!

Hope you enjoy “Melissologia H.B.F. the Blog”

http://melissologiahbf.blogspot.com/

ALİ TÜRK dedi ki...

Ali abi anaların degişimiyle alakalı o kadar çok bilgiedindim ki.
Anaarı gidip işiçilere beni degişin diye yalvarmıyor.
Bu konudaki bildiklerimi forumda karniyolla alakalı açtıgım konuda yazacağım.

B doktor bana her şeyi yasak etti, şimdide gözünü kabaga dikmiş, geldiğimizde zulada bir kaç tabak olsun, yoksa bu bize tatlı filan yedirmeyecek, görünen o.
Kal sağlıcakla.

ALİ ŞEKERLİ dedi ki...

Muhteşem abi; ne dilimi ben kabağı zaten sana ayırdım, kolesterolu olan o kişiye ister ver ister verme ben karışmam abi (kabağın yaprakları da bir tarafta duruyor haa onları da sakladım)

İlhami abi; karniolların durumu şimdilik böyle ilerde ne görürüz bilinmez.
Saygı bizlerden abi.

Sayın Mirili; Arıcılık, dikkat ve çok özveri isteyen bir iş, elimden geldiği kadar yapmaya çalışıyorum.
Koloninin oğul verme sebepleri pek çok mesela; arının cinsi oğula meyillidir, anaarı yaşlıdır, kovan çok sıkışıp havasız kalmıştır, aç kalmıştır şimdilik aklıma gelenler bunlar koloni iyi yönetilirse tabiki kolay kolay oğula çıkmaz.
Kolay gelsin.

Vecdi abi; bizde siyaset "adam kayırma" üzerine kurulu olduğu sürece hiç bi şey değişmez, bizde böyle söylenip dururuz işte...
Çam ibtesi, çam iğnesi, çam yaprağı evet hepsi aynı şey...
Kolay gelsin.

Yusuf merhaba , Muhteşem abinin bir lafı var; arıcılık zengin işi diyordu,bence çok doğru diyor bu yıl hasatı yaparken arının üzerinden balı aldım kovanı kapatmadan üzerine 2kg kek koydum.
Karniollar kuvvetli olduğu için 8-10 kg kek yediler bu zamana kadar.
Yerli arılarımda 5-6 kg kadar yediler, nektar gelmediği aylarda arının gücünün düşmemesi için muhakkak ama kek ama şurup verilmesi gerekiyor, bence işin sırrı bu, ben bunu her yıl yapamıyorum bayağı bir maliyet tutuyor ama tabiki yapılması lazım diye de vurguluyorum.
İşlerinde kolaylıklar dilerim.

Sayın bakanım, sen yeterki gel be kabağın lafımı olur ben sana cevizlisini yediririm, sen hiç merak etme...
Kolay gelsin